16.08.2011 TARİHLİ BASIN AÇIKLAMAMIZ: 17 AĞUSTOS MARMARA DEPREMİNİ VE 12 YILLIK DUYARSIZLIĞI UNUTMADIK
Depremlerin ve doğa olaylarının "afet" olarak yaşanması ülkemizin ve halkımızın yazgısı olamaz! Olmamalıdır!
BASINA VE KAMUOYUNA
16.08.2011
Marmara Depremi üzerinden on iki yıl geçti. Afet risklerinin merkezinde olan ülkemizde, sorumlu konumdaki kurumlar ve yöneticiler yıllardır sessizlik içinde.
Sessizliğe derinlik katan siyasileri sorgulamayan, vatandaşlık haklarını karanlık bir film gibi izleyen, sonuçlarına katlanmak durumunda olduğu izlenimi verilen bir toplum ve izlettirmekten rahatsız olmayan yönetimler var.
Peyzaj Mimarları Odası olarak; Türkiye‘de yerleşmelerin afet riski gösteren bölgelerdeki hızlı ve plansız büyümesi, yatırımların bu alanlarda yoğunluk kazanmasıyla yüksek risk yığılmalarının oluştuğu ve kentlerimizin doğa güçleri karşısında sınanmasının yeni başlamış olduğunu bir çok kez kamuoyu ile paylaşmıştık.
Afet öncesi risk azaltma ve risk faktörlerini esas alan mühendislik ve planlama anlayışının göz ardı edildiği ve sektörel planlama anlayışı ile kurgulanan, özellikle afete yönelik sorunların en vahim boyutlarıyla yaşandığı büyükşehirleri biçimlendirecek parçacı düzenlemeler olarak yasalaşan ve yürürlüğe giren Büyükşehir, Belediye, İl Özel İdaresi ve Kentsel Dönüşüm Yasaları ile ne yerel yönetim ne de imar mevzuatı reformu oluşturulamayacaktır.
Deprem ve sonrası kentlerin risk alan yönetimi için peyzaj mimarlığı disiplini görmezden gelen her yönetim insan sağlığı ve güvenliğinde de risk almaktadır. Kentlerin risk yönetimi ilkeleri doğrultusunda yapacağı planlama çalışmalarına peyzaj mimarlığı disiplinine yer vermeli ve mutlak peyzaj planlama hükümleri ile plan kararlar alınmalıdır.
Çünkü, Peyzaj mimarlığı disiplini kentlerin olası risk faktörleri karşısında alan yönetimini belirleyen halkın güven ve sağlığını koruma altına alacak plan kararları alan bir disiplindir. Ancak hala ülke mekânlarını oluşturan kent ve kır yerleşimlerindeki yapılaşmaları belirleyen imar plan ve uygulamalarında bu güne kadar tespit edilen sorun ve çözüm önerilerinin birçoğunun uygulamaya sokulmasında büyük güçlükler ve açmazlar yaşanmakta; geleneksel ve alışılmış uygulamalarda ısrar edilmekte ve sistematik yanlışlıklar sürdürülmektedir.
Marmara depreminde alışılmış uygulamalardan kaynaklı on binlerce insanımızı kaybettiğimiz ve kentlerimizin yanlış planlanmasından dolayı risk yönetim alanları/açıklıkları bulunmayan bir yapılaşma ve yerleşme planları olduğu gerçeğini kabul etmek, deprem ve olası afet riskleri azaltan mühendislik çalışmaları ile birlikte kentsel risk yönetim alanlarının önemi kabul edilmelidir.
Deprem başta olmak üzere, afetleri bir planlama sorunu olarak algılamadığımız, kentlerimizi ve insanımızı ısrarla sürdürdüğümüz rant odaklı politikalara feda ettiğimiz, afetlerin yıkıcı etkisi her seferinde yüreğimizi kavuracaktır. Odamız sahip olduğu bilimsel-teknik bilgiyi planlı, sağlıklı bir kentsel gelişmeyi sağlamaya yönelik olarak toplumun hizmetine sunmaya devam edecektir. Kentlerimiz doğası, tarihi-kültürel mirası, insanı ile bir bütün olarak planlandığında, doğanın eşiklerine saygı duyulduğunda ve planlama süreci insanı ve doğayı anlama süreci olarak görüldüğünde insanların canının alan değil, insan sağlığı ve güvenliğini koruyucu hale gelecektir.
TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Antalya Şubesi olarak; yaşadığımız tüm toplumsal kaygıları kamuoyu ile paylaşırken; sorunun çözümü için öncelikle doğru teşhis, afetlere ve depreme karşı, sadece yapı güçlendirme ve zemin özellikleri açısından uygun yerleri seçme olarak algılamanın önemi ancak yetersizliği ile birlikte afet sonrası risk sakınımları içerisinde yönetim planlaması eksikliğini vurgulamak ve kentsel planlamada ilgili tüm planlama ve mühendislik alanlarının bilimsel ve teknik varlığının kabulüne davet ediyoruz.
Depremlerin ve doğa olaylarının "afet" olarak yaşanması ülkemizin ve halkımızın yazgısı olamaz! Olmamalıdır!
Saygılarımızla.
TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Antalya Şubesi
9.Dönem Yönetim Kurulu
En Çok Okunanlar
-
MESLEKİ DENETİM UYGULAMASI
/2007
Okunma Sayısı:43291
-
PEYZAJ MİMARLIĞI HİZMETLERİ EN AZ BEDEL HESABI, ARTIK ODAMIZ OTOMASYON SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÜYELERİMİZİN HİZMETİNE AÇILDI
/2010
Okunma Sayısı:41941
-
SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ
/2007
Okunma Sayısı:38485
-
BÜRO TESCİL BELGESİ (BTB) ALMA KOŞULLARI
/2007
Okunma Sayısı:37455
-
MESLEKİ TANINIRLIĞIMIZDAKİ EN ÖNEMLİ ADIM
/2006
Okunma Sayısı:35306
-
KAMU İHALE KURUMU HÜKÜMLERİ GEREĞİ İŞ BİTİRME BELGESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME
/2008
Okunma Sayısı:34515
-
SÖZLEŞMELİ/ÜCRETLİ PEYZAJ MİMARI ASGARİ ÜCRETLERİ
/2011
Okunma Sayısı:33196
-
KEŞİF-METRAJ VE İHALE DOSYASI HAZIRLANMASI
/2009
Okunma Sayısı:31065
-
Plansız Alanlar Imar Yönetmeliği
/2006
Okunma Sayısı:27537
-
6831 Sayılı Orman Kanunu
/2006
Okunma Sayısı:26515