3. KÖPRÜ VE BAĞLANTI YOLLARI İLE İLGİLİ BASIN TOPLANTISI YAPILDI
Kuzey Marmara Otoyolu`nun askıya çıkmış olan resmi nazım imar planı 1/25.000 ölçeklidir. Söz konusu kısmi güzergâh değişiklikleri ise 1/5000 ölçeklidir. Oysa bugüne kadar 1/5000 ölçekli İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı" diye bir plan askıya çıkarılmış değildir.
14 Kasım 2012 tarihinde 3. Köprü ve bağlantı yolları ile ilgili 17 plan değişikliğinin iptali istemiyle TMMOB Peyzaj Mimarları Odası İstanbul Şubesi, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, TMMOB Orman Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi ve TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından açılan davayla ilgili basın açıklaması yapıldı.
Plan Değişikliklerine Açılan Dava Hakkında
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, hazırladığı ve onayladığı 15.06.2009 tasdik tarihli 1/100.000 Ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı‘nda yeni bir boğaz geçişi yer almadığı ve plan raporunda da karayolu ulaşımına ve yeni boğaz geçişlerine kesinlikle karşı çıkıldığı halde, hükümetin 3. Köprüyü tekrar gündeme getirmesi üzerine, bu kez tam tersi bir tavır sergileyerek, reddettiği 3. Köprüye yasal kılıflar oluşturma çabasına girmişti. Bu çerçevede, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi‘nin 16.06. 2010 tarihli toplantısında, 1/100.000 ölçekli planın plan uygulama hükümleri üzerinde değişiklik yapılmış; oy çokluğu ile meclisin onayından geçen bu değişiklikle, plan uygulama Hükümleri‘nin "plan‘da ölçek sebebiyle gösterilmeyen ulaşım sistemi projeleri, plan‘ın bütünlüğüne ve ilkelerine uygun olarak alt ölçekli plan çalışmalarında değerlendirilecektir." biçimindeki 8.4.9.1. maddesinde yer alan "ölçek sebebiyle" ibaresi iptal edilerek, madde, "8.4.9.1. Plan‘da gösterilmeyen ulaşım sistemi projeleri, plan‘ın bütünlüğüne ve ilkelerine uygun olarak alt ölçekli plan çalışmalarında değerlendirilecektir" biçimine getirilmiştir. Yeni bir madde olarak da , "8.2.17. İlave boğaz geçiş ve güzergâhları alt ölçekli planlarda değerlendirilecektir" hükmü ilave edilmiştir.
1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı‘nın arazi kullanım kararları ile ulaşım kararları bütünselliğini bozan ve alt ölçekli planlarda Çevre Düzeni Planı‘na aykırı kararların alınmasının önünü açan bu meclis kararından hemen bir gün sonra da, 3. Köprü ve çevre yollarının İstanbul il sınırları içinde kalan kısmını içeren "1/25.000 ölçekli İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı" 17.06.2010 tarihli meclis toplantısında gene oy çokluğu ile onaylanmıştır.
İstanbul‘un korkulu rüyası 3. Köprü‘nün yasal kılıflarını oluşturma çabasının ürünleri olarak gündeme gelen "1/25.000 ölçekli İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı" ve bu planın dayanağı olarak 1/100.000 Ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı Plan Uygulama Hükümleri üzerinde yapılan değişiklik ve ilave, meslek odalarımız tarafından iptal talebiyle yargıya götürülmüştür. Yargı süreci devam etmekte iken, bu kez, İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nde, Kuzey Marmara Otoyolu‘na ilişkin 1/5000 ölçekli 17 adet nazım imar planı değişikliği askıya çıkarılmıştır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nin internet sitesinde yer alan bilgilere göre, bu plan değişiklikleri Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 04.06.2012 tarihinde onaylanarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘ne gönderilmiş; belediye tarafından da 24.07.2012 tarihinde askıya çıkarılmıştır.
1/25.000 ölçekli güzergâh planı, nasıl ki adına "1/25.000 ölçekli İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı" denilmiş olsa da, imar mevzuatındaki plan tanımları ile hiç bir ilgisi olmayan, içinde tek bir arazi kullanım kararının bile yer almadığı, sadece ve sadece boğaz geçişi ve çevre yollarının İstanbul il sınırları içinde kalan kısmının gösterildiği bir güzergah şeması ise, bu parçacıl plan değişiklikleri de, aynı nitelikte, "plan değişikliği" tanımı ile hiçbir ilişkisi olmayan, sadece ve sadece kısmi güzergah değişiklikleridir.
Söz konusu bu 17 kısmi nazım imar planı değişikliğinin asıl önemli ve kendisini baştan geçersiz kılan tarafı da, olmayan bir planın değişikliği şeklinde onaylanıp askıya çıkarılmış olmalarıdır. Kuzey Marmara Otoyolu‘nun askıya çıkmış olan resmi nazım imar planı 1/25.000 ölçeklidir. Söz konusu kısmi güzergâh değişiklikleri ise 1/5000 ölçeklidir. Oysa bugüne kadar 1/5000 ölçekli İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı" diye bir plan askıya çıkarılmış değildir. Bu durumda, söz konusu plan değişiklikleri olmayan bir plan üzerinde yapılan değişiklikler durumundadır ve söz konusu 17 plan değişikliği toplamının güzergâhın tümünü değil, sadece belli noktalarını kapsadığı da düşünüldüğünde, olmayan bir 1/5000 güzergâhın bir kısmının tadilatının, teknik olarak da nasıl yapılabildiğini anlamak mümkün değildir. Bu durum, aslında 1/5000 ölçekte bir güzergâh çalışmasının da mevcut olduğunu; ancak bunun askıya çıkarılarak ilan edilmediğini düşündürmektedir. Bu durumda, üzerinde tadilat yapılan bu 1/5000 ölçekli güzergâh planının olduğu kadar, bu plan üzerinde yapılmış olan 17 adet kısmi değişikliğin de yasal sayılamayacağı açıktır.
Ayrıca, olmayan bir 1/5000 planın üzerinde değişiklikler yapılıp bu kısmi değişiklikler askıya çıkarılırken, geçerli olan 1/25000 ölçekli planın üzerinde hiçbir değişiklik yapılmaması ve bu plandaki güzergâhın aynen kalması, yani yürürlükte olan 1/25000 ölçekli planda gösterilen güzergâhın hala ve aynen geçerli olması da diğer bir aykırı durum yaratmaktadır. Meslek odaları tarafından bu 17 plan değişikliğinin iptali talebiyle Danıştay‘da dava açılmıştır.
En Çok Okunanlar
-
MESLEKİ DENETİM UYGULAMASI
/2007
Okunma Sayısı:43223
-
PEYZAJ MİMARLIĞI HİZMETLERİ EN AZ BEDEL HESABI, ARTIK ODAMIZ OTOMASYON SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÜYELERİMİZİN HİZMETİNE AÇILDI
/2010
Okunma Sayısı:41873
-
SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ
/2007
Okunma Sayısı:38452
-
BÜRO TESCİL BELGESİ (BTB) ALMA KOŞULLARI
/2007
Okunma Sayısı:37425
-
MESLEKİ TANINIRLIĞIMIZDAKİ EN ÖNEMLİ ADIM
/2006
Okunma Sayısı:35279
-
KAMU İHALE KURUMU HÜKÜMLERİ GEREĞİ İŞ BİTİRME BELGESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME
/2008
Okunma Sayısı:34507
-
SÖZLEŞMELİ/ÜCRETLİ PEYZAJ MİMARI ASGARİ ÜCRETLERİ
/2011
Okunma Sayısı:33178
-
KEŞİF-METRAJ VE İHALE DOSYASI HAZIRLANMASI
/2009
Okunma Sayısı:31053
-
Plansız Alanlar Imar Yönetmeliği
/2006
Okunma Sayısı:27358
-
6831 Sayılı Orman Kanunu
/2006
Okunma Sayısı:26370