TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

BASIN AÇIKLAMASI│KAHRAMANMARAŞ CADDESİ ŞUBE GÖRÜŞÜ

BASIN AÇIKLAMASI│KAHRAMANMARAŞ CADDESİ ŞUBE GÖRÜŞÜ
TRABZON
14.06.2023

 

Kahramanmaraş Caddesinin yayalaştırılması fikri en baştan beri İl Koordinasyon Kurulu aracılığı ile odamızla istişare edilmiş ve odamızca en basından beri desteklenmiştir. Bu paylaşım ve istişare sebebiyle Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Murat Zorluoğlu ve ekibine defalarca teşekkür edilmiş ve proje konusunda destek taahhüdünde bulunulmuştur. Proje cesaret isteyen bir girişim olduğundan ve Trabzon‘a bir kazanım olduğunu düşündüğümüzden Kahramanmaraş Caddesinin Trabzon gündemini oldukça uzun bir süre meşgul eden, yüklenicinin kaplama malzemesi için seçilen malzemenin uygulama aşamasında yapılan dizi hatalardan kaynaklı çok hızlı bozulmasına sessiz kalınmış ve çözüm beklenmiştir.

Dökme agreganın bozulma sebepleri olan zeminde yer yer 2cm e kadar düşen malzeme kesit kalınlığı, epoksinin, yapıştırıcı malzemenin az kullanılması, zeminin beton oluşundan kaynaklı su tutumu ve yoğun insan kullanımı sonucunda dökme agrega çok kısa sürede bozulmuştur. İdarenin turizm sezonunda yeni bir mağduriyet oluşmaması, kırma kesme gibi toz üreten işlerden kaçınması ve zaman tasarrufu sebepleri ile bozulan dökme agreganın yerine asfaltı tercih ettiği tarafımızca tahmin edilmektedir. 

Ancak asfalt, agreganın petrol atığı olan bitüm ile birleşmesinden oluşan bir yol kaplama malzemesidir. Herkesçe bilindiği üzere doğaya ve sağlığa zararlıdır. (dökme agreganın bileşeni olan epoksi de kimyasal olmasından dolayı daha az da olsa sağlığa zararlıdır)

Dökme agrega için hazırlığı yapılmış betonları o kalınlığa el verecek şekilde hazırlanan bir zeminde hızlı bir çözüm bulmak gerektiğinde akla gelecek malzemelerden biri asfalt olmasına rağmen asfalt estetik olarak şehir merkezlerine uygun bir malzeme değildir. Buna idarece şu şekilde çözüm oluşturacağı tahmin edilmektedir. Asfalta kalıp ile baskı uygulayarak şekillendirmek ve boyamak. Bu da estetik açıdan bir çözüm getirse de boyanın dökme agregadaki gibi yoğun kullanımından aşınmalar yaşayacağı ve sürekli olarak bakım gereksinimi duyacağı bilinmektedir. Ayrıca dökme agreganın bozulmasının sebeplerinden biri olduğunu tahmin ettiğimiz kesit kalınlığı yetersizliği asfalt açısından da önemli bir risk oluşturacaktır. Asfaltın bu sebepten bozulması durumunda, bu sefer nasıl bir önlem alınacaktır?

İklim değişikliği sonucunda dünyada kentlerin soğutulması önemli bir gündem olurken şehrimizin en önemli caddesinde şehri ısıtan bir malzemenin kullanımı da ayrıca bir sorundur.

Öneriler,

1-Turizm sezonu geçirilene kadar alan zemin betonu üzerine boya yapılması sonucunda geçici kullanıma açılıp sezon sonunda en basından beri tercih edilmesi gereken doğal taş ile kaplama yapılması düşünülebilirdi.

2- Kesit kalınlığı dikkate alınarak baskı beton kullanılabilirdi.

3- Dökme agreganın kalınlığı ve epoksi miktarının artırılarak dünyadaki örnekleri gibi uzun süre dayanması sağlanabilirdi.

 

TMMOB Peyzaj Mimarları Odası

Trabzon Şubesi 3. Dönem Yönetim Kurulu


 

Okunma Sayısı: 131
Fotoğraf Galerisi