"ULUDAĞ MİLLİ PARKI" KONULU BASIN AÇIKLAMASINA KATILIM SAĞLANDI.
23.02.2022 Çarşamba günü Bursa Çevre Platformunun çağrısı ile Uludağ`ın Milli Park statüsünden çıkarılarak Alan Başkanlığı adı altında Kültür ve Turizm Bakanlığı`na bağlanması fikrine karşı düzenlenen Basın Açıklamasına PMO Bursa Şube Yönetimi adına Şube Başkanı Esra ÖZKAN ve Yönetim Kurulu Üyesi Kasım HANiK katılım sağlamıştır.
ULUDAĞ ALAN BAŞKANLIĞI
ULUDAĞ`I VE BURSA`YI YOK OLUŞA GÖTÜRÜR!
Uludağ için hazırlığı süren ve çalışmaları Turizm Bakanı tarafından basına duyurulan "Uludağ Alan Başkanlığı" kanun tasarısının TBMM`ne getirilip kabul edilmesi, Uludağ Milli Parkı`nın en önemli kaynak değerleri olan orman alanlarını, Alpin dağ çayırlarını, su kaynaklarını ve canlı yaşamı yok oluşa götürmek demektir.
Milli Park; korunması gereken habitatların, doğal ve/veya kültürel varlıkların söz konusu olduğu alanların yönetilmesine ilişkin, bilimsel verilere dayalı koruma - kullanma dengesinin gözetildiği, her yönden koruma altına alınmış doğa parçasını ifade eden uluslararası bir kavramdır.
Bugün, Uludağ Milli Parkı`nın milli park statüsünden çıkarılarak, Uludağ Alan Başkanlığı adı altında, 1. ve 2. gelişim bölgeleri ve kayak pistlerinin bulunduğu 650 hektarlık alanın Kültür ve Turizm Bakanlığı`na devredilmesi tartışılmaktadır. Bu durumun olası tehlikelerini öngörebilmek için geçmişe bakmak yerinde olacaktır.
Öncelikle, yeni türlerin keşfedildiği böylesine dinamik bir ekosistem, turizm ve maden işletmeleri ile yıllar boyunca tahrip edilmiştir. Google Earth aracılığı ile elde edilebilecek Uludağ`daki maden ocaklarının görüntüsü, adeta bir mayın tarlasını anımsatmaktadır. Bu madenler; akarsuları kirletmekte, Uludağ`dan gelen akarsuları kullanan köylerdeki tarımsal etkinliklere büyük zararlar vermektedir.
Diğer yandan turizm, bir tür mekânı tüketme biçimidir. Sadece ekonomik boyuta odaklanarak, doğal ve kültürel varlıkların sürdürülebilirliği göz ardı edilmekte ve bu değerlere onarılması imkânsız zararlar verilmektedir. Örneğin; Gölyazı Köyü, Ramsar alanı içinde bulunmasına rağmen, tamamen tüketim kültürünün domine ettiği bir kırsal turizm destinasyonuna dönüşmüştür. Keza, Cumalıkızık Köyü de, UNESCO Dünya Mirası Listesi`ne girmiş olsa da, taşıma kapasitesinin çok üstündeki kalabalıkların akın ettiği bir yerleşime dönüşmüştür. Tüm hanelerin bir şeyler satarak para kazanma gayesine kapılması ile birlikte, bu iki eşsiz köy; koruma - kullanma dengesinin gözetilmemesi nedeni ile büyük tehlike altına girmiştir.
Uludağ Milli Parkı da ne yazık ki farklı bir durumda değildir. Sürekli inşa edilen yeni oteller, artan yatak kapasiteleri ile birlikte "macera parkı" gibi inanılmaz gürültü kaynaklarının artması ile ekosistemin işitsel peyzajı da büyük zararlar görmektedir.
Alan Başkanlığı yasalaşırsa, yönetim komisyonu; Belediye, Turizm Bakanlığı, Turizmciler, otel yöneticileri, Valilik, Milli Park Müdürlüğü`nden birer temsilciden oluşacaktır. Milli Park Müdürlüğü`nün sorumluluğu ve yetkisi işlevsiz kalacaktır. Milli parkı savunması gereken paydaşlar siyasi baskıya açık halde görevlerini yapamayacaktır.
Bu yasa yürürlüğe girdiği andan itibaren milli park yasası geçersiz ve işlevsiz duruma getirilecek ve Uludağ`da turizm sermayesinin yapılaşması hızlanacaktır.
Bu bir öngörü değildir... Ülkemizde Alan Başkanlığı uygulamasındaki kritik örnek bunu açıkça ortaya koymaktadır. 2019 yılında Kapadokya`da kurulan Alan Başkanlığı ile birlikte, bölge turizm sermayesinin insafına bırakılmış ve Göreme Milli Parkı, 2020 yılında Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle milli park statüsünden çıkarılmıştır.
Aynı politika Uludağ`da uygulanıp, bir süre sonra milli park olmaktan çıkarılacaktır. Uludağ 1961 yılından bu yana milli parktır ve milli park olarak kalmalıdır.
Yetkililer Alan Başkanlığı Yasasını savunmak için, Uludağ`da yetki karmaşası olduğunu ileri sürmektedirler ancak bu bilgi doğru değildir. Uludağ`ın tek yetkilisi Tarım ve Orman Bakanlığı ile Milli Parklar yönetimidir. Yani bir yetki karmaşasından söz etmek mümkün değildir. Alan Başkanlığı ile amaçlanan; koruma kullanma maskesi altında Uludağ`da yeni gelişim bölgelerinin önünü açmak ve yıllardır mahkeme kararlarını aşamayan turizm sermayesinin yeni rant projelerine imkan sağlamaktır.
60 yıldan bu yana milli park özelliği korunmaya çalışılan Uludağ, ne yazık ki son 15 yıldır gittikçe artan siyaset, turizm sermayesi ve yerel yönetim baskısı altında ezilmektedir. Uludağ`ın en değerli alanlarına inşa edilen yapılar Milli Parklar Yasasına açıkça aykırıdır ve dünyanın hiçbir milli parkında bu kadar yapılaşma yoktur. Geçtiğimiz süreçte 2. oteller gelişim bölgesinin alan genişletmesine yönelik iki kere karar alınmış ama BURSA BAROSU, ŞEHİR PLANCILARI ODASI VE DOĞADER, bu kararlara karşı dava açıp mahkeme kararı ile bu kararları iptal ettirmiştir.
Şimdiye kadar BURSA BAROSU, TMOBB VE DOĞADER`in, Uludağ`daki yapılaşma ve talana karşı açtığı yirmiye yakın dava bulunmaktadır.
Ormanlarıyla Bursa`nın havasını temizleyen Uludağ`dır.
Yer üstü su kaynaklarıyla Bursa halkına içme suyu sağlayan iki büyük barajımızı (Nilüfer ve Doğancı), dereleri, yeraltı sularını besleyen Uludağ`dır.
Sakallı akbabanın, yaban kedisinin, Apollo kelebeğinin ve nicelerinin yuvasıdır.
Uludağ`da tespit edilen 1308 bitki türünün 32`si Uludağ için endemik (yaşam alanı o bölgeyle sınırlı olan) 143`ü ise Türkiye endemiğidir. Uludağ halen 175 endemik türe ev sahipliği yapmaktadır.
Yapılan güncel arazi çalışmalarında, halen yeni türlerin keşfedildiği, eşsiz bir biyorezerv alanıdır.
İŞTE BU YÜZDEN ULUDAĞ MİLLİ PARKTIR VE MİLLİ PARK OLARAK KALMALIDIR!
Uludağ`da yaşayan 32 endemik türün yok olmasını engelleyen halen Uludağ`ın MİLLİ PARKLAR KANUNU ile korunmasıdır.
ALAN BAŞKANLIĞI YASASI İLE YAPILAŞMA VE TALAN ARTACAK, ULUDAĞ ORMANLARININ, SU KAYNAKLARININ, ENDEMİK BİTKİ ÇEŞİTLİLİĞİNİN YOK OLUŞU HIZLANACAK VE GELECEKTE ULUDAĞ ETEKLERİNDEKİ YERLEŞİM YERLERİNDEN BAŞLAYARAK BURSA`YI DA YOK EDECEKTİR.
ULUDAĞ, BURSA`NIN YAŞAM KAYNAĞIDIR, KÜLTÜREL MİRASIDIR.
BUNUN İÇİNDİR Kİ ULUDAĞ SİYASETİN VE SERMAYENİN TALANINA VE İNSAFINA BIRAKILAMAZ.
GELECEK NESİLLERE YAŞANABİLİR BİR BURSA BIRAKABİLMEK İÇİN ULUDAĞ MİLLİ PARK OLARAK KALMALI VE MİLLİ PARK KANUNLARI TAVİZSİZ UYGULANMALIDIR
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
----BURSA ÇEVRE PLATFORMU---
En Çok Okunanlar
-
MESLEKİ DENETİM UYGULAMASI
/2007
Okunma Sayısı:43122
-
PEYZAJ MİMARLIĞI HİZMETLERİ EN AZ BEDEL HESABI, ARTIK ODAMIZ OTOMASYON SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÜYELERİMİZİN HİZMETİNE AÇILDI
/2010
Okunma Sayısı:41792
-
SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ
/2007
Okunma Sayısı:38404
-
BÜRO TESCİL BELGESİ (BTB) ALMA KOŞULLARI
/2007
Okunma Sayısı:37398
-
MESLEKİ TANINIRLIĞIMIZDAKİ EN ÖNEMLİ ADIM
/2006
Okunma Sayısı:35240
-
KAMU İHALE KURUMU HÜKÜMLERİ GEREĞİ İŞ BİTİRME BELGESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME
/2008
Okunma Sayısı:34489
-
SÖZLEŞMELİ/ÜCRETLİ PEYZAJ MİMARI ASGARİ ÜCRETLERİ
/2011
Okunma Sayısı:33159
-
KEŞİF-METRAJ VE İHALE DOSYASI HAZIRLANMASI
/2009
Okunma Sayısı:31033
-
Plansız Alanlar Imar Yönetmeliği
/2006
Okunma Sayısı:27057
-
6831 Sayılı Orman Kanunu
/2006
Okunma Sayısı:26166